Distreure’ns de la pèrdua de sentit. Aquest temps anomenat per molts “posmodernitat” es caracteritza pel buit existencial i la pèrdua de sentit. Sí, molts caminen o corren endavant, però sense saber on ni per què. Déu ha desaparegut de l’horitzó i com a conseqüència, també el germà, i finalment també un mateix. Però no és motiu per preocupar-se, tenim l’anestèsia perfecta: els mitjans de comunicació i les xarxes socials. Allí podrem malbaratar tot el nostre preciós temps, sense relacionar-nos realment amb ningú, ben distrets, i anar esgotant els dies i les nits. Tant de bo un dia fem memòria de les aigües baptismals que un dia vam rebre, i deixant decidits el galliner, alcem el vol d’àliga al quan estem cridats pel Senyor.

I van ser feliços i van menjar tots anissos. Aquesta setmana ha finalitzat el curs prematrimonial en què han participat cinc parelles de les nostres parròquies, que es casaran els propers mesos de setembre i octubre. Aquestes parelles se sumen a la vintena que han fet la preparació fora de les nostres parròquies i que han rebut i rebran el matrimoni aquest any. El curs que oferim disposa de vuit sessions formatives que aborden els components de l’amor i els fruits del noviatge, el matrimoni en el pla de Déu, l’explicació del sagrament del matrimoni, mitjans per conservar l’amor, la sexualitat conforme al pla de Déu, l’educació dels fills i la funció social de la família, els requisits canònics per al matrimoni i l’espiritualitat matrimonial. Les imparteixen diferents matrimonis de la nostra comunitat i els nostres dos sacerdots. Tot i això, l’experiència dels darrers anys és que en una societat tan canviant i secularitzada, es requereix una acollida i una formació diferent i més profunda. El mes de juny passat la Santa Seu va publicar un document en què convida a proposar al poble fidel un itinerari d’inspiració catecumenal per a la vida matrimonial. Aquest tindria tres fases: una fase precatecumenal, amb la preparació remota amb la pastoral de la infància i juvenil, una fase intermèdia (d’algunes setmanes), per a l’acolliment dels candidats, que conclouria amb el ritu d’entrada al catecumenat i finalment una fase catecumenal que tindria tres etapes. La primera etapa, una preparació pròxima (d’aproximadament un any de durada), conclouria amb el ritu del compromís i un breu recés d’entrada a la següent. La segona etapa amb una preparació immediata (de diversos mesos de durada) que conclouria amb un breu recés de preparació per al matrimoni (uns dies abans de la celebració). I la tercera etapa durant els primers anys de vida matrimonial (2-3 anys), per acompanyar i consolidar la vida cristiana i familiar. A les nostres parròquies ho posarem ben aviat en marxa perquè tothom pugui conèixer i viure fructuosament la gràcia matrimonial, i les famílies que s’acostin a la parròquia quedin ben arrelades i edificades en Crist, fermes en la fe.

Distraernos de la pérdida de sentido. Este tiempo llamado por muchos “posmodernidad” se caracteriza por el vacío existencial y la pérdida de sentido. Sí, muchos caminan o corren hacia delante, pero sin saber a dónde ni para qué. Ha desaparecido Dios del horizonte y como consecuencia, también el hermano, y finalmente también uno mismo. Pero no es motivo para preocuparse, disponemos de la anestesia perfecta: los medios de comunicación y las redes sociales. Allí podremos malgastar todo nuestro precioso tiempo, sin relacionarnos realmente con nadie, bien distraídos, e ir agotando los días y las noches. Ojalá un día hagamos memoria de las aguas bautismales que un día recibimos, y dejando el gallinero, alcemos el vuelo de águila al que estamos llamados por el Señor.

Y fueron felices y comieron perdices. Esta semana ha finalizado el curso prematrimonial en el que han participado cinco parejas de nuestras parroquias, que se casarán los próximos meses de septiembre y octubre. Estas parejas se suman a la veintena que han hecho la preparación fuera de nuestras parroquias y que han recibido y recibirán el matrimonio este año. El curso que ofrecemos se compone de ocho sesiones formativas que abordan los componentes del amor y frutos del noviazgo, el matrimonio en el plan de Dios, la explicación del sacramento del matrimonio, medios para conservar el amor, la sexualidad conforme al plan de Dios, la educación de los hijos y la función social de la familia, los requisitos canónicos para el matrimonio y la espiritualidad matrimonial. Las imparten distintos matrimonios de nuestra comunidad y nuestros dos sacerdotes. Sin embargo, la experiencia de los últimos años es que en una sociedad tan cambiante y secularizada, se requiere una acogida y una formación distinta y más profunda. El pasado mes de junio la Santa Sede publicó un documento en el que invita a proponer al pueblo fiel un itinerario de inspiración catecumenal para la vida matrimonial. Éste tendría tres fases: una fase pre-catecumenal, con la preparación remota con la pastoral de la infancia y juvenil; una fase intermedia (de algunas semanas), para la de acogida de los candidatos, que concluiría con el rito de entrada al catecumenado y finalmente una fase catecumenal que tendría tres etapas. Laprimera etapa, que contendría una preparación próxima (de aproximadamente un año de duración), concluiría con el rito del compromiso y un breve retiro de entrada a la siguiente etapa. La segunda etapa con una preparación inmediata (de varios meses de duración) que concluiría con un breve retiro de preparación para la boda (unos días antes de la celebración). Y la tercera etapa durante los primeros años de vida matrimonial (2-3 años), para acompañar y afianzar la vida cristiana y familiar. En nuestras parroquias lo pondremos pronto en marcha para que todos puedan conocer y vivir fructuosamente la gracia matrimonial, y las familias que se acerquen a la parroquia queden bien afianzadas en Cristo.